2

Osvenska svenskar - Skäms på er!

Hur är det igentligen med att vara stolt över sitt fädernesland?
 
Vi infödda svenskar är sannerligen inte stolta över att vara svenskar. Missförstå mig inte nu, jag är inte rasist, inte heller tycker jag illa om utlänningar... men... jag börjar ärligt talat att skämmas för att vara svensk!
 
Säg mig, hur många nationaliteter gör som vi svenskar? Vi försöker visa så mycket generositet gentemot våra utländska invånare att vi förtrycker oss själva oc våra egna seder och bruk. Allt för att vi är så förvannat rädda att bli tolkade som rasister.
 
Men det vi uppnår är nog snarare att flk börjar ifrågasätta vad farao vi håller på med. För mig veterligen finns det inget annat land som förbjuder sina egna seder och bruk, exempelvis nationalsången på skolavslutningen och pepparkakor och pepparkaksgubbar/gummor i luciatåget men däremot välkomnar andras seder med öppna armar.
 
Varför kan vi inte bara samsas. Vi ed våra seder och vår tro och de med sin? Varför skal det vara så svårt och varför oroar vi oss så mycket över hur utlänningarna eventuellt kan tolka något... Äre det då inte bättre att fråga och få ett säkert svar?
 
Ja menar, inte ens negerbollar får heta negerbollar längre för det är rasistiskt?? Hur i helvete är vi svenskar funtade som inte accepterar oss själva? Hure skall då andra göra det när vi själva skäms över vilka vi är? Ja att förneka det känns ju onödigt då det om och om igen bevisas at vi faktiskt inte vågar stå för vår tro, religion och seder. Pinsamt!!
 
Läste för övrigt denna artikel idag om en kille som inte fick vara pepparkaka i skolans Luciatåg. Snart är det väll rasistiskt bara att ha ett Luciatåg, hur gör man då med de verkliga Luciorna, de som är döpta till Lucia? Skall de tvingas byta namn trotts att namnet från början inte ens kommer från sverige?
 

 
Edit kl. 11:53:
Nu har Expressen gått ut med en artikel om att det skulle vara ett missförstånd att 10-åriga Milo inte skulle få vara pepparkaksgubbe. Själv undrar jag ju givetvis om inte detta är en såkallad eterkonstruktion av skolan. Annars borde ju givetvis Milos mamma ha blivit upplyst om missförståndet innan hon gick så långt som att vända sig till pressen. Ja det osar både död och begravd hund om detta!
Läs Expressens artikel här!
 

Edit kl. 12:06
Efter att ha läst Aftonbladets tolkning av händelsen blir jag bara mer säker på att allt är en efterkonstruktion från skolan och inte alls något missförstånd som artikeln i Expressen syftade till.
Läs Astonbladets tolkning här.
1 kerstin:

Jag länkar till detta du skrivit från min blogg. Så bra skrivet så jag låter bli att skriva själv gör bara en länkning.

Svar: Tack för att du berättade! =)
aspieblogg.se

Riktigt bra skrivet, håller med dig till fullo.

Svar: Tack! Det värmer att läsa... Var lite orolig över hur folk skulle reagera men samtidigt kan jag ju inte låta det hindra mig att skriva mitt hjärtas mening. Jag har inget emot utlänningar men man skall väll ta seden dit man kommer. Inte v'nta på att mottagarlandet tar bort sina seder. Ja mewnar, de är väll bara sverige som är så korkade??
aspieblogg.se